Drijvend kantoor Waternet

Drijvend kantoor Waternet

Afmetingen

Lengte:             31 m 
Breedte:           12 m

Het drijvende kantoor van Waternet is in onze fabriek in twee delen gebouwd en ook zo naar de haven van Urk getransporteerd. Vervolgens zijn ze aan elkaar gekoppeld en in zijn geheel vervoerd naar Amsterdam.
Er zijn diverse werkplekken, spreekkamers, kleedkamers, magazijnruimtes een kantine en een keuken gerealiseerd.

Het Waternet steunpunt aan de Papaverweg vormt een bijzondere plek in het toekomstige stedelijk woongebied. Attika Architecten won de prijsvraag met een stoere, havenachtige architectuur, bijgebouwen in “containerlook”, en de utilitaire bestrating met stelcon platen. Maar ook het landschappelijke van de plek is zichtbaar in erfscheidingen van hoog opgaand riet, een “rietlook” hekwerk en het water zelf.

Binnen het frame van steigers en vingerpieren is een drijvende gebouw afgemeerd. Ook dit is in hoofdvorm een stoer en strak vormgegeven gebouw, zij het dat het met een gevel van riet ook een behaaglijk en natuurlijk karakter heeft.

De rieten gevel toont het duurzame karakter van het drijvend gebouw. Het is niet alleen een symbolische bodywarmer maar ook letterlijk: het draagt bij aan de hoge warmteweerstand van de gevels en zo aan de ambitieuze EPC waarde van 1,0 voor dit kantoorgebouw.
Een combinatie van duurzame installaties als een energiedak, collectorbodem, warmtepomp, LED verlichting, vloer- en plafond verwarming en -koeling verstrekt het toch al duurzame karakter van het gebouw.
Maar duurzaamheid is niet alleen met installaties ingevuld. Het gebouw is zoveel mogelijk ontworpen in de “cradle tot cradle” (C2C) filosofie: het gebouw kan geheel worden gedemonteerd in herbruikbare of biologisch afbreekbare onderdelen. De houtskeletbouw bouwwijze en de rieten gevel spelen hierbij een zeer positieve rol.

Al het installatiewerk is door de vaste speciliast van ABC, Breman, gedaan. Uitgebreide informatie over het installatiewerk (van regeninstallatie tot warmetgereling) verstrekken we u graag.

Gewicht: 640 ton (gebruiksgewicht)
Architect: Attika Architecten, Amsterdam